International Lighthouse – Lightship Weekend 2019

Tijdens het International Lighthouse en Lightship weekend (ILLW), 17 en 18 augustus 2019 zullen leden van de VERON A37 vanuit de vuurtoren, Southsea Castle in Portsmouth, Engeland actief zijn. Ze zullen op alle HF banden met twee stations QRV zijn. De vuurtoren is gebouwd in 1828 op de fundatie van een kasteel. De vuurtoren is niet meer in gebruik en is – helaas – ook niet toegankelijk. Het kasteel waarop de vuurtoren is gebouwd is wel toegankelijk maar helaas niet voor ons. Dit is een favoriete trouwlocatie!
Portsmouth Lighthouse
Het radiostation met antennepark zal in de buurt van de vuurtoren worden opgebouwd. We hebben dit jaar een extra uitdaging omdat we in onze eigen energievoorziening moeten voorzien. Dit gaat we realiseren met accu’s en een generator. De crew van M/PH2CV/LH bestaat uit Kees, PA1KL, Erik, PE1NOJ, Henk PAØHPV, Jasper, PA2JFX, Peter PA3FQH en Okko, PH2CV.

Het station zal zo veel mogelijk QRV zijn om iedereen de gelegenheid te geven deze vuurtoren te werken. Het ILLW nummer is UK0223. Het ARLS nummer is ENG-134. Er zal gewerkt worden in SSB, CW en digimodes.

Omdat het station op openbaar terrein is opgebouwd zal het wel niet zonder meer mogelijk zijn ’s avonds en ’s nachts operationeel te zijn. Hou het DX cluster in de gaten. Voor informatie en vragen e-mail PH2CV(at)veron.nl

Afgelast: vrijwilligers voor activatie vuurtoren het Lage Licht

Update: door omstandigheden aan de Zwitserse kant, is dit evenement afgelast. Iedereen die zijn medewerking had toegezegd hartelijk dank. Misschien dat het een andere keer wel door kan gaan.

Beste Leden,

Wij zijn recentelijk benaderd door Manfred, HB9DAX. Die is dringend op zoek naar amateurs die op 9 Augustus a.s. het vuurtorentje bij het Maritiem Buitenmuseum willen bemannen.
De reden hiervoor is het bestaan van een tweelingzusje van deze toren. Deze staat op de Oberalppas in Zwitserland. De standplaats is wel een stuk hoger dan die in Rotterdam, n.l. 2046 meter. Hij is hiermee de hoogstgelegen vuurtoren ter wereld. Niet dat de scheepvaart er iets aan heeft natuurlijk…

Op 9 augustus wordt een Zwitserse televisiepresentator tot ‘Ehrenwärter’ van deze toren benoemt – zeg maar een ambassadeur. Sinds 2016 wordt ieder jaar iemand tot Ehrenwärter benoemd. De eersten die deze eer te beurt vielen waren overigens twee Nederlanders: het komische duo Mini en Maxi.
Dit evenement zal door de Zwitserse televisie worden uitgezonden.
Men wil tijdens dit gebeuren een radioverbinding leggen tussen de twee torens. Voor de verbinding zoekt hij zendamateurs die het station in Rotterdam kunnen bemannen. De verbinding moet rond 20:00 plaats vinden.

De Zwitserse toren is in 2010 geplaatst als ludiek monument voor de oorsprong van de Rijn. Het idee er achter: twee gelijke torens, 1 bij het begin van de Rijn, en 1 aan het einde.

Zie ook: http://www.leuchtturm-rheinquelle.ch/#geschichte

Wie heeft er zin en gelegenheid om hieraan mee te werken? Let wel: dit is een week voor het vuurtoren weekend (ILLW – International Lighthouse / Lightship Weekend)

Er zal natuurlijk toestemming moeten worden gevraagd aan de directie van het museum, en er zal een plannetje moeten worden gemaakt om een tijdelijke antenne op te hangen.

Nieuwe zelfbouwprojecten (Update)

Beste zelfbouwers,

Na overleg van de zelfbouwcommissie is besloten om op 26 september 2019 van start te gaan met het bouwen van de ontvangstloop van LZ1AQ herontwerp Nico PA0NHC.
Ik wil alle bouwers adviseren om te beginnen met het verzamelen van de benodigde onderdelen zoals genoemd op de website van Nico. Deze is te hier te vinden:

LINK

Eventueel kunnen we de printen gezamelijk inkopen bij Nico maar ik weet niet of daar behoefte aan is. De andere onderdelen gezamelijk inkopen heeft weinig zin daar er vanuit Amerika weer invoerkosten bijkomen als we het hebben over bedragen boven 25 euro. De meeste onderdelen komen van Conrad en Arrow maar u bent natuurlijk helemaal vrij waar u deze koopt als ze maar wel volledig overeenkomen met wat Nico beschrijft anders kunnen we de werking van de loop zoals beschreven niet garanderen.
Ik heb de onderdelenlijst in kosten opgeteld en ik kom op ongeveer een bedrag van 50 euro met printen maar zonder mechanische delen dus alleen de elektronische onderdelen!

Hoop ik u allen te zien op 26 september 2019 om 19.30 in de Alexandrijn.

Namens de zelfbouwcommissie hartelijk 73 en tot ziens/werkens!

Bas de ph0bas

Raspberry PI

Ons afdelingslid Ruud, PA3RW is erg actief met de Raspberry Pi.

Diverse artikelen van zijn hand hierover zijn te vinden in het Veron techniek forum:
https://forum.veron.nl/index.php?forums/raspberry-pi.35/
Let op: je moet je aanmelden om toegang te krijgen tot dit forum.

60 jaar techniek op het SS Rotterdam, op 19 mei 2019

Zie onderstaand programma van dit evenement, georganiseerd door de stichting vrienden van stoomschip Rotterdam

Het station PI4HAL (onder de tijdelijke call PA60HAL) zal ook actief zijn tijdens deze dag.

Het ss Rotterdam kwam 60 jaar geleden in de vaart. Dat vieren wij op zondag 19 mei a.s. met een bijeenkomst die in het teken staat van de techniek op het ss Rotterdam.

De Vrienden van stoomschip Rotterdam hebben samen met WestCord Hotels een aantrekkelijk programma samengesteld dat u de gelegenheid biedt om diverse technische kanten van het schip te bekijken. Uniek is de toegang tot de ankermachinekamer en bootsmansruimte voor in het schip, waar normaal gesproken geen bezoekers komen.

Het programma bestaat uit een vrij toegankelijk ochtendprogramma en een middagprogramma waarvoor een vergoeding wordt gevraagd van €25,- p.p. Voor dit gereduceerd tarief krijgt u een lunchbuffet en een veelzijdig middagprogramma aangeboden.

Ochtendprogramma

10.30 uur inloop in de Odyssee zaal op het B-dek met koffie / thee

11.00 uur welkomstwoord en uitleg van het programma

11.10 uur film ‘De mannen van de RDM’, over het werken bij de RDM in de jaren 50 en 60

11.30 uur presentatie door Roel Valbracht, een van de auteurs van het boek Varen met stoom, over het leven en werken aan boord.

12.30 uur einde van het ochtendprogramma

Middagprogramma

12.30 uur lunchbuffet in Odyssee zaal op het B-dek

13.00 uur eerste keuzemogelijkheid:

  • of rondleiding machinekamer (niet geschikt voor minder-validen),
  • of rondleiding ankermachinekamer / bootsmanswerkplaats en brug, waar ook aandacht zal worden besteed aan de radiotechniek
  • of lezing door Klaas Krijnen

14.00 uur tweede keuzemogelijkheid

  • of rondleiding machinekamer (niet geschikt voor minder-validen),
  • of rondleiding ankermachinekamer / bootsmanswerkplaats en brug, waar ook aandacht zal worden besteed aan de radiotechniek
  • of lezing door Cees Huurman (oud-wtk en oud-conservator Maritiem Museum)

15.00 uur derde keuzemogelijkheid (bij voldoende belangstelling)

  • of rondleiding machinekamer (niet geschikt voor minder-validen),
  • of rondleiding ankermachinekamer / bootsmanswerkplaats en brug, waar ook aandacht zal worden besteed aan de radiotechniek

Naar gelang het aantal deelnemers zullen groepen worden samengesteld, omdat niet iedereen tegelijk naar de (anker)machinekamer kan.

Reserveren voor deelname

Voor deelname aan de dag kunt u zich uiterlijk 10 mei a.s. aanmelden via reserveringen@ssrotterdam.nl of telefonisch 010 297 3097.

Hiervoor gelden twee opties:

  1. deelname aan alleen het ochtendprogramma (hieraan zijn geen kosten verbonden)
  2. deelname aan ochtend- en middagprogramma: hiervoor geldt het tarief van €25,- p.p., te voldoen bij reservering. Bij binnenkomst zal aan degenen die hebben betaald een voucher worden uitgereikt die recht geeft op lunch en deelname aan alle onderdelen van het middagprogramma.

Er is een maximale capaciteit van 100 deelnemers, dus wees er snel bij!

De Lynbaanshop is geopend, waar onder meer het boek Varen met stoom verkrijgbaar is.

Wij hopen u te kunnen begroeten op zondag 19 mei a.s.

Met vriendelijke groet,

Klaas Krijnen,

Vrienden van stoomschip Rotterdam

Foto’s antenneworkshop

De antenne workshop door Okko, PH2CV van afgelopen zaterdag 23 maart was een groot succes.

Bekijk hier de foto’s

Voorstellen VR 2019

Tijdens de komende afdelingsbijeenkomst (28/3) zullen de voorstellen voor de verenigingsraad worden besproken.

Voorstel voor de verenigingsraad

Wij willen als afdeling A37 tijdens de komende verenigingsraad het volgende voorstel indienen:

Voorstel

Het JOTA weekend zou zoveel mogelijk ontzien moet worden van contest activiteiten. Helaas is het ook dit jaar niet het geval en vragen we de VERON zijn invloed uit te oefenen.

Probleemomschrijving

In het komende JOTA weekend, dit jaar op 19 en 20 oktober, wordt er door de DARC een contest gepland. Het afgelopen jaar was dit ook al het geval. Een DARC contest  zit de JOTA stations in de weg. De overmacht van de vele Duitse amateurs veroorzaakt ongewenste situaties. Een aantal Nederlandse JOTA stations moet maar de ruimte zien te vinden om er tussendoor te komen. De JOTA is belangrijk voor radiozendamateurisme omdat we er potentiële leden mee kunnen werven. Zorg er dan ook voor dan het op een goede manier verloopt.

Voorgestelde oplossing en motivatie

Er zijn een aantal contests per jaar en de VERON heeft er al invloed op. Dit voorstel vraagt specifiek dat de VERON zich ook  gaat bemoeien met de JOTA. Het VERON HB kan bv. aan de DARC vragen om er goed op te letten dat het bandplan op de 80 meter gerespecteerd word, en om de contest vrije zones te respecteren. In de praktijk blijkt dit een wassen neus, de contesters zitten overal. Beter zou zijn dat de VERON zijn invloed uitoefent op de DARC om de 80m band te ontzien tijdens de DARC contest in het weekend van de JOTA. De 2 meter is ook een band die veel gebruikt wordt, hier hoeven eigenlijk geen afspraken gemaakt te worden tijdens de JOTA. Het zou al mooi zijn als de Zaterdag b.v. aan de JOTA toegewezen wordt.

Welke neveneffecten zijn te verwachten van die oplossing?

Dit gaat afhangen van de opstelling van de DARC. Het neveneffect kan een verandering in de contest agenda zijn.

Hoe is de oplossing realiseerbaar, hoeveel manpower is er nodig en wat zijn de verwachte kosten en opbrengsten?

Dit voorstel komt neer op het schrijven van bijvoorbeeld een of meer brieven, en zo mogelijk het onderwerp te bespreken met betrokkenen. De activiteit kan waarschijnlijk zonder noemenswaardige kosten, anders dan de gebruikelijk secretariële kosten, uitgevoerd worden.

Wie gaat de noodzakelijke werkzaamheden verrichten, stelt de afdeling daarvoor menskracht beschikbaar?

Dit voorstel vraagt aan de secretaris van het HB van de VERON, dan wel de voorzitter van een commissie aan wie de taak gedelegeerd is, een brief te schrijven, een e-mail te sturen, etc. Het is beter dat het HB dit doet, het kan verwacht worden dat een landelijke vereniging meer invloed heeft dan dat een lokale afdeling of een individu dit voorstel op zich neemt.

Speciale call voor het SS Rotterdam

Op 13 September 1958 werd het SS Rotterdam op de RDM werf in Rotterdam te water gelaten. Dat was dit jaar dus precies 60 jaar geleden.
Deze datum was het start van een jaar vol activiteiten op het schip om deze gebeurtenis te herdenken.

Ook PI4HAL doet hier aan mee, en zal van oktober 2018 t/m oktober 2019 de speciale roepletters PA60HAL gebruiken. Uiteraard hoort hier een speciale QSL kaart bij.

(Foto door W.H. Dutilh)

PA60HAL